Omgevingsdienst Regio Nijmegen

Even langs bij de ODRN-servicebalie

16 juli 2019
Even langs bij de ODRN-servicebalie

De gemeenten Beuningen en Berg en Dal hebben een ODRN-servicebalie waar inwoners en bedrijven terecht kunnen met al hun vragen rondom (ver)bouwplannen. Gwendolijn Janssen en Roxanne Verstijlen, beiden juridisch medewerker bij de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN), staan achter deze balies. Een gesprek met beiden.

Mag dit?
“Klanten komen met diverse vragen aan de balie en het liefst zouden zij direct een ja of nee willen horen op hun vraag of iets kan en/of mag. Maar dit kunnen wij niet toezeggen. Zowel aan de balie als aan de telefoon niet. Wij geven de klant alleen informatie,” vertelt Gwendolijn.

“Er is laatst een uitspraak geweest van de Raad van State. Er kunnen rechten ontleend worden aan uitspraken van baliemedewerkers en ambtenaren. Zowel per mail, aan de  telefoon als aan de balie,“ licht Roxanne toe. “Ik geef daarom ook altijd nadrukkelijk aan dat ik alleen informatie verstrek. Ik kan de regels opsturen en eventueel een luchtfoto erbij doen, maar ik kan geen uitspraak doen of iets wel of niet mag. Wanneer de klant iets zwart op wit wil hebben zal hij of een vooroverleg of een vergunningaanvraag in moeten dienen via het omgevingsloket online.”

Hoe nu verder?
“Ook hierbij kunnen wij de klant helpen”, gaat Gwendolijn verder. “Er hangt namelijk een groot scherm waarop we verschillende dingen kunnen laten zien, zo ook het Omgevingsloket online.” Het Omgevingsloket online is de website waar particulieren en bedrijven een omgevingsvergunning kunnen aanvragen.

“Ik laat de klant in het Omgevingsloket online zien welke stappen je moet zetten en welke activiteit je aan moet vinken. Het is namelijk geen eenvoudige tool,” legt Roxanne uit. “We nemen de klanten hierin mee, want dat is nou juist heel belangrijk voor hen. Ze willen weten hoe de procedure verloopt, wat de legeskosten zijn en welke termijn eraan vastzit.”

“Wat voor ons belangrijk is, en dat geef ik de klanten ook altijd mee, is dat ze een concreet plan hebben. Dus dat je weet wat de afmetingen zijn, hoe het eruit moet komen te zien, waar het wordt geplaatst of gebouwd,” licht Gwendolijn toe. “Het is belangrijk dat dit duidelijk te zien is op de tekeningen.”

Geen misverstand
“Daarnaast kunnen we ook luchtfoto’s, de kadastrale percelen en bestemmingsplannen op het scherm laten zien”, vervolgt Roxanne. “Het voordeel hiervan is dat de klant precies op de kaart aan kan wijzen waar hij bijvoorbeeld een bouwwerk wil realiseren. Ik had laatst een klant aan de telefoon die aangaf dat hij links van zijn woning een bouwwerk wilde neerzetten. Dan is de vraag vanuit welke kant links gezien?”

“De kans op misverstanden is aan de telefoon groot,” stemt Gwendolijn toe. “Daarom is het zo fijn dat we samen met de burger op het scherm een aantal zaken kunnen bekijken. Ik krijg dan ook veel positieve reacties. De klanten zijn enorm geholpen.”

“Ik zie het als extra  service en dienstverlening.  De klanten zijn tevreden en dankbaar. En daar doen we het voor”, sluit Roxanne af.